Kun SBB Norden valitsi kokonaispalveluntuottajan Tampereen Mediapoliksen kiinteistöön, vastuullisuus oli yksi tärkeimmistä valintaperusteista. SBB:n ja ISS:n nuori, korona-aikana alkanut yhteistyö kehittyy ja tiivistyy jatkuvasti.

SBB Norden on Pohjoismaiden johtava yhteiskuntakiinteistöjen omistaja. Kiinteistöyhtiö on perustettu vuonna 2016, ja se on toiminut Suomessa vuodesta 2018 alkaen. Suomessa SBB:n kiinteistöomistukset keskittyvät julkisen sektorin kohteisiin sekä sosiaali- ja terveydenhuollon alan palvelukiinteistöihin. Vastuullisuus on avainasemassa yhtiön toiminnassa, ja se on myös sitoutunut laaja-alaisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.

– Vastuullisuus on yksi tärkeimmistä asioista jo siinä vaiheessa, kun valitsemme kiinteistöömme palveluntuottajaa, kiteyttää SBB Nordenin kiinteistöjohtaja Mikko Heiska.

Tampereen Tohlopissa sijaitseva Mediapolis on yksi SBB:n omistamista kiinteistöistä. Mediapoliksen kampus kerää saman katon alle kaikki media-alan tuotantoihin tarvittavat palvelut. Siellä toimii monia sisällöntuotantoon sekä tieto- ja viestintätekniikkaan erikoistuneita yrityksiä ja organisaatioita, joista suurimpia ovat Yle sekä media-alan oppilaitokset Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK ja Tampereen ammattiopisto Tredu.

Mikko Heiska toimii SBB Nordenin kiinteistöjohtajana.

Jaetut vastuullisuustavoitteet yhdistävät

ISS aloitti siivouspalvelut Tampereen Mediapoliksessa jo vuonna 2018 kiinteistön edellisen omistajan aikana. Vuoden 2020 lopussa, kun kiinteistön omisti jo SBB, yhteistyö laajeni kokonaispalveluratkaisuksi, joka kattaa aulavartioinnin, siivouspalvelut, ravintola- ja catering-palvelut sekä piirivartiointi- ja hälytyskeskuspalvelut.

ISS ja SBB jakavat hyvin samanlaiset vastuullisuustavoitteet. Molemmat haluavat luoda tiloja ja ympäristöjä, joissa ihmisten on hyvä elää, asua, työskennellä ja viettää aikaa myös tulevaisuudessa.

– On hienoa nähdä, miten aktiivisesti ISS kehittää vastuullisuutta niin meidän kohteessamme kuin kaikessa muussakin toiminnassaan, kertoo kiinteistöpäällikkö Janne Sirén Gasti Managementista. Sirén johtaa kohteen ylläpitoa kiinteistönomistajan lukuun.

– Yhteisenä tavoitteenamme on luoda sellainen työympäristö, että kaikilla on ollut korona-aikanakin turvallista työskennellä, ja kaikki viihtyvät, nyt ja jatkossa, kertoo Mediapoliksessa ISS:n palveluiden operatiivisesta toiminnasta vastaava kampusmanageri Tarja Puro.

Vastuullisuus syntyy pienistä teoista

ISS ja SBB työskentelevät kohti vastuullisuustavoitteita niin yhdessä kuin erikseen. ISS:n oma kehitysyksikkö suunnittelee ja parantaa yrityksen palveluita ja toimintatapoja aktiivisesti, mistä ne rantautuvat kohteisiin osaksi päivittäistä työtä. Mediapoliksessa on muun muassa käytössä kemikaalivapaa siivous, jonka avulla vähennetään kemikaalien määrää.

– Otsonoidulla vedellä siivotessa meidän siivoojamme eivät altistu kemikaaleille ja desinfiointi voidaan tehdä ilman niitä. Lisäksi pinnoille ei kerrostu siivousainejäämiä, muovijätteen määrä vähenee, vesistöihin ei pääse kemikaalikertymiä ja hajusteettomuus parantaa sisäilmaa, Puro listaa.

Myös ruokahävikin vähentämiseen on tartuttu aktiivisesti. Lounasruokailijoille näytetään ateriakohtainen hiilijalanjälki, joka antaa mahdollisuuden valita ruokalistalta ilmaston kannalta paras vaihtoehto. Lisäksi kampanjoita, kuten valtakunnallinen hävikkiviikko, nostetaan esiin ravintolan infotauluilla ja herätellään asiakkaita ajattelemaan sekä vähentämään ruokahävikkiä.

Myös yhteinen ideointi on tärkeää. Heiskan, Sirénin ja Puron mukaan sitä tehdään jatkuvasti; juuri edellisessä palaverissa mietittiin yhdessä keinoja vähentää ruokahävikkiä, kun paluu kiinteistöön on käynnissä ja päiväkohtaiset lounastajien määrät heittelevät vielä paljon.

– Se, miten pääsemme vastuullisuustavoitteisiin, syntyy pienistä teoista. Molemmilta osapuolilta tulee yhteisissä palavereissa ajatuksia, miten asioita voisi viedä yhteistyössä eteenpäin, Sirén kertoo.

Kiinteistöpäällikkö Janne Sirén Gasti Managementista ja kampusmanageri Tarja Puro Mediapoliksesta.

Korona on tiivistänyt yhteistyötä

ISS:n ja SBB:n yhteistyö alkoi kesken koronavuoden, ja koronatilanne onkin vaikuttanut yhteistyöhön monella tapaa.

– Olemme joutuneet sopeuttamaan toimintaa jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin. Emme ole vielä edes nähneet yhteistyön aikana niin sanottua normaalia tilannetta! Puro sanoo.

Vaikka etätapaamisten hyödyt ja haitat ovat tulleet tutuiksi, korona on toisaalta myös tiivistänyt yhteistyötä.

– Olemme miettineet paljon yhdessä keinoja, joilla parantaa turvallista työssäoloa ja miten takaamme asiakkaille palvelut kampuksella, Puro kertoo.

ISS:n koronatyöryhmä on seurannut valtakunnallisesti ja alueellisesti ohjeistuksia ja rajoituksia, joiden mukaan erityisesti ravintolapuolen toimintaa on sopeutettu. Myös Mediapoliksen ravintolassa on kokeiltu sekä lautasannostelua että buffetia kulloisenkin asiakasmäärän ja terveysturvallisuusohjeistusten mukaan.

– Huomasimme, että buffetista tulee hyvää palautetta, ja kysyimme, mitä asiakkaat toivovat jatkossa. Vastausten perusteella toivottiin buffettia, joten kuuntelimme käyttäjiä ja nyt olemme jatkaneet sen kanssa, Puro kertoo.

Uteliaana kohti uutta normaalia

ISS:llä on iso rooli kampuksen asiakastyytyväisyydessä, sillä aula-, ravintola- ja siivouspalvelut ovat tärkeitä palveluita myös vuokralaisten arjen sujumiseksi. Heiskan mukaan ISS on Mediapoliksen kiinteistön käyntikortti, koska kiinteistöön saapuja kohtaa ISS:n henkilökunnan aulassa ensimmäisenä.

Vaikka SBB:n ja ISS:n yhteistyö on vasta nuori ja koronan sävyttämä, yhteistyö kuitenkin kehittyy ja muuttuu jatkuvasti. Myös tulevaisuuteen katsotaan mielenkiinnolla.

– Kun toivottavasti pääsemme pian uuteen normaaliin, voimme vastata asiakkaiden tarpeisiin entistäkin paremmin. Jos asiakkailta tulee uusia palvelutarpeita, kehitämme niitä yhdessä ja tarjoamme loppukäyttäjälle, Sirén kertoo.

Ennen korona-aikaa kampuksella työskenteli ja opiskeli päivittäin yli 1000 henkilöä. Kun vuokralaiset ja opiskelijat ovat nyt palaamassa Mediapolikseen, kampukselle tulee enemmän toimintaa.

– Toivottavasti pääsemme tekemään erilaisia tapahtumia ja yleisötilaisuuksia. Catering-puolen kehittäminen on iso asia, jota odotamme, mutta se vaatii, että tapahtumat ja ihmiset palaavat kampukselle. Toivottavasti pääsemme pian kehittämään ja laajentamaan sitä, Puro kertoo.