ISS HUBissa tehtiin vuonna 2020 yli 23 000 havaintoa ja toimenpide-ehdotusta asiakkaiden teknisten järjestelmien käyttö- ja energiatehokkuuden kehittämiseksi. Energiankulutuksen optimointi edellyttää ennakoivaa työtä, jatkuvaa olosuhteiden hallintaa sekä reagoimista havaittuihin poikkeamiin.

Kuopiossa, kymmeniä metrejä maan alla, sijaitsee ISS HUB, jossa joukko ISS:n asiantuntijoita valvoo ja hallinnoi asiakkaiden kiinteistöjen energiankulutusta ja sisäilman olosuhteita ympäri vuorokauden.

– Aina kiinteistöjen automaatiojärjestelmät eivät toimi, kuten ne on suunniteltu toimimaan. ISS HUBissa saatetaan esimerkiksi huomata, että kohdekiinteistön lämmitys ja jäähdytys toimivat yhtä aikaa, ja sehän vie hirveästi turhaa energiaa. Silloin asiantuntijamme varmistavat, että ongelmat korjataan, havainnollistaa ISS HUBin palvelupäällikkö Marika Korhonen.

Muita esimerkkejä palvelun käyttöalueista ovat ulkovalojen ohjausjärjestelmien pääkäyttäjäpalvelut kunnille ja sähköautojen latauspisteiden toiminnan ja kulutusten seuranta. Tärkeä palvelu on myös kriittisten toimintaympäristöjen tilannekeskuspalvelu.

Asiakkaiden energiankulutusta ja olosuhteita hallitaan HUBista käsin 24/7. HUBista on jatkuva etäyhteys kaikkiin siihen kiinnitettyihin kohteisiin, ja sen automaatiojärjestelmästä nähdään, kuinka kiinteistöjen prosessit toimivat. Palvelutapahtumat nopeutuvat ja hälytyskäynnit vähenevät, kun asiantuntemus on käytettävissä ilman viiveitä.

Energiansäästöön ja olosuhteiden optimointiin liittyvät havainnot raportoidaan kohteiden kiinteistönhoitajille tai teknisiin palveluihin. Jos muutokset voidaan hoitaa etänä, ne tehdään suoraan ISS HUBista.

– HUBissa seurataan esimerkiksi kohteen ilmanvaihtokoneiden ja valaistuksen käyttöä.  Ilmanvaihtokoneiden toiminta optimoidaan ja tarpeen mukaan niitä tiputetaan pienemmälle teholle. Valoja poltetaan vain silloin, kun tiloissa on toimintaa, Korhonen kertoo.

Joissakin asiakkuuksissa toimii ympärivuorokautisen valvonnan lisäksi tarpeen mukaan myös ISS:n oma energiamanageri. Energiamanageri johtaa asiakkaan energia-asioiden hallintaa, suunnittelee tarvittavat toimenpiteet ja investoinnit energiatehokkuuden ja olosuhteiden optimoimiseksi ja tekee kohdekäyntejä.

23 000 havaintoa ja toimenpide-ehdotusta

ISS HUBissa tehtiin vuonna 2020 yli 23 000 havaintoa ja toimenpide-ehdotusta asiakkaiden teknisten järjestelmien käyttö- ja energiatehokkuuden kehittämiseksi. Energiatehokkuudella on suora yhteys ympäristövaikutuksiin: mitä optimoidumpaa energiankulutus on, sitä vähemmän päästöjä kiinteistöstä syntyy.

– Esimerkiksi eräässä suuressa teollisuusasiakkuudessamme saimme lämmitysenergian lämpökorjatun vuosikäytön putoamaan vuosien 2018–2020 aikana 18 prosentilla, Korhonen kertoo.

Ympäristön lisäksi energianhallinnan avulla säästetään toki myös rahaa. Korhosen mainitsemassa teollisuusasiakkuudessa säästettiin vuosien 2018–2020 aikana 1226,2 megawattituntia energiaa, mikä merkitsee 73 572 euron säästöjä. Pidemmän aikavälin kumuloituvista säästöistä hyvä esimerkki on eräs merkittävä toimistoasiakkuus, jossa on ISS HUBin avulla saavutettu vuosien 2010–2019 aikana yli viiden miljoonan euron säästöt.

– Kun pystymme seuraamaan kohteita etänä ja tekemään järjestelmiin etämuutoksia, niin asiakas säästää rahaa myös kohdekäynneissä. Samalla hiilijalanjälki pienenee edelleen – sekä ISS:n että asiakkaan, Korhonen lisää.

Olosuhteiden optimoinnin ansiosta kiinteistön arvo myös säilyy paremmin, mikä on arvokasta kiinteistön omistajille. Kiinteistön käyttäjille hyöty puolestaan konkretisoituu miellyttävinä lämpö-, valaistus- ja sisäilmaolosuhteina.

Tiedon keskittymä

Energiankulutuksen minimointi on ISS:n asiakasorganisaatioille yhä tärkeämpää. HUBin toimintaa kehitetäänkin jatkuvasti, jotta asiakkaiden energiankulutusta ja hiilijalanjälkeä saadaan pienennettyä entisestään. Samalla parannetaan asiakkaan toiminnan tuottavuutta. Asiakas voi keskittyä ydinosaamiseensa, kun HUBissa varmistetaan kiinteistöjen olosuhteet energiatehokkaasti.

– ISS HUB on tietojohdetun toimintamallin keskiössä. Keskitämme tiedon yhteen paikkaan, jolloin voimme hyödyntää tietoa asiakkaan eduksi ylläpidon johtamisessa ja toiminnan ohjaamisessa, Korhonen kiteyttää.

Tutustu ISS:n teknisiin palveluihin >>