Tuotannonohjausjärjestelmä Aromin ansiosta ISS:n ravintoloiden esimiehet voivat keskittyä olennaiseen: makoisaan ruokaan. Pian käyttöön saadaan Aromin uusi versio, joka tekee ruokalistasuunnittelusta ja ruokahävikin vähentämisestä entistä helpompaa.

Aromi on ohjannut ISS-ravintoloiden keittiöiden työtä jo vuodesta 2011. Kyseessä on suunnittelutyökalu, jonka avulla rakennetaan ruokalistat ja ohjataan tuotantoa keittiöissä. Vuoden 2021 aikana ISS:n lähes sadassa ravintolassa otetaan käyttöön Aromin uusi versio.

Aromin päivitetyn version käyttöönoton parissa työskentelevä ISS:n projektityöntekijä Justus Blomberg kertoo, että jo nyt viisi ravintolaa ovat saaneet työkalusta maistiaisia pilotissa.

– Pilottikohteiden palautteen perusteella käyttökokemus vaikuttaa todella selkeältä. Etenkin ruokalistan suunnittelu on jatkossa entistäkin helpompaa, Blomberg sanoo.

Aromista hyötyvät työssään myös kokit

Blomberg kertoo, että ruokalistan suunnittelu alkaa syklin valinnasta. Tavallisesti ruokalistat noudattavat neljän tai kuuden viikon sykliä. Ravintoloiden esimiehet vievät Aromiin reseptit ja kiinnittävät ne ruokalistalle.

Listalle lisätään ne ateriat, joita ravintolassa tarjoillaan, lounaan lisäksi esimerkiksi aamiainen ja päivällinen. Kun pohja on valmis, voi kullekin päivälle latoa reseptit.

– Käyttäjät voivat eritellä, mitä lounaaseen kuuluu. Onko energialisäkettä, kasvislisäkettä, salaattia, leipä- tai juomapöytää, lounaalle kasvisvaihtoehtoa, salaattilounasta tai keittolounasta, Blomberg listaa.

Vaikka Aromia käyttävät pääasiassa ravintolapäälliköt, siellä asuvaa tietoa hyödyntävät myös kokit. Järjestelmästä voi tulostaa reseptejä, ja uudessa versiossa reseptit saa näkyviin suoraan tabletille, jos kokilla on sellainen käytössään. Siten kokki voi tarkastella reseptiä ja tuotettavia ruokamääriä suoraan ruudulta.

– Uudessa versiossa järjestelmään viedyistä tuotteista saadaan myös kattavat allergeeni- ja ravintoainetiedot. Kun kokit käyttävät Aromiin suunniteltuja reseptejä, he saavat täyden varmuuden siitä, että allergeenit ovat oikein ja niistä voi tiedottaa asiakkaille.

Automatisoitu suunnittelu ja hankinta vapauttavat aikaa olennaiseen

Uutena toiminnallisuutena Aromin päivitetyssä versiossa on mukana hankinta.

– Tämä on yksi isoimmista muutoksista. Nyt kaikki tuotteet löytyvät Aromista ja tilaukset tehdään suoraan järjestelmässä, Blomberg sanoo.

Aromi luo ruokalistan perusteella automaattisesti tilauspohjat. Oletusannoskokojen ja ennakoidun asiakasmäärän perusteella järjestelmä arvioi esimiehen puolesta, paljonko kyseisen reseptin valmistamista varten tarvitsee tilata vaikkapa kalaa, porkkanaa tai perunoita. Esimiehen työ helpottuu ja aikaa säästyy.

Uusi Aromi otetaan käyttöön kaikissa ISS:n toimipaikoissa vuoden 2021 aikana. Hyvät ideat saadaan kiertoon, ja ravintolat voivat hyödyntää kaikkia järjestelmässä olevia reseptejä. Jos yksi ravintola lisää uuden reseptin, muut voivat testata samaa.

– Uusi versio on kätevä, sillä se automatisoi tuotantoprosessia. Kun ruokalistat kerran suunnittelee hyvin, aikaa jää itse tekemiseen ja palvelun tuottamiseen. Aromin reseptiikka on myös taatusti testattua ja toimivaa, eikä jokaisen toimipaikan tarvitse välttämättä itse kokeilla kaikkea, Blomberg sanoo.

Annosten menekin ennakointi vähentää ruokahävikkiä

Tuotannonohjausjärjestelmä edistää ravintolapalveluiden vastuullisuutta, sillä sen avulla kyetään ennakoimaan ruokahävikkiä ja estämään sen syntyä. Aromiin kirjataan tuotannosta ja asiakkaiden lautasilta tuleva hävikki. Kun samaa reseptiä käytetään uudelleen, järjestelmä näyttää viimeksi syntyneen hävikin määrän.

– Aromi auttaa siis korjaamaan tuotantomäärää. Reseptit on suunniteltu tietylle annoskoolle, ja kun niitä noudatetaan, ylituotantoa ei pitäisi syntyä, Blomberg kertoo.

Blomberg lisää, että kehitteillä on ominaisuus, joka kertoo jokaisen tuotteen hiilijalanjäljen. Tällöin myös asiakkaalle voidaan kertoa hänen syömänsä annoksen ja ruoan ilmastovaikutuksista.

 

Tutustu ISS:n ravintolapalveluihin >>